Jste zde

Autobaterie: Po teplu přichází mráz

12/12/2018 - 13:00

Když teploty začnou klesat a přichází chladné počasí, je na čase, abyste se svým vozem zajeli do servisu a připravili ho na zimní sezónu. Během výměny pneumatik, kontroly světel a doplňování tekutin bývá právě stav baterie často přehlížen. A to přesto, že ji provoz ohřívačů čelního skla, odmlžovačů zadních oken, světlometů a stěračů vystavuje konstantnímu namáhání.

Právě nedostatečně funkční baterie bývá častou příčinou defektu vozidla vedle propíchnuté pneu.

Baterie stárnou v létě a v zimě selhávají. Zima je charakteristická chladným počasím, které je často příliš náročné na to, aby v něm slabý akumulátor dobře fungoval. Obzvlášť když zimě předcházelo mimořádné dlouhé a horké léto, jako tento rok.

Teplo dramaticky zkracuje životnost baterie, takže teď v zimě se starší baterie blíží svému limitu. „Hodně řidičů si myslí, že chladné počasí poškozuje baterii, ale je to právě teplo, které je hlavní příčinou defektu baterie,“ vysvětluje Dr. Christian Rosenkranz, viceprezident pro inženýring společnosti Johnson Controls Power Solutions. Pro akumulátor je optimální vnější teplota kolem 20 °C. Letos v létě ale ručička teploměru často stoupala nad hodnotu 30 °C.

Vysoké teploty vedou k samovolnému vybití akumulátoru a způsobují, že jeho elektrochemické části stárnou rychleji. „Tyto účinky nemusejí způsobit okamžité selhání akumulátoru, ale vyvolávají postupné zhoršení,“ říká Rosenkranz. Zatímco tento negativní vývoj zůstává v létě a na podzim bez povšimnutí, problémy se začínají plně projevovat právě v zimě, kdy je k nastartování motoru zapotřebí více energie. Z tohoto důvodu by měla být baterie pravidelně kontrolována po celý rok.

autor
Štítky: