Jste zde

Budoucnost pneumatik. Bez vzduchu nebo jinak?

12/02/2016 - 15:00

Čas od času se v médiích objeví informace o nové, revoluční pneumatice, která přepíše dějiny automobilismu. Často se pak ukáže, že to s ní není tak horké, jak se zdá. To ovšem neznamená, že u předních výrobců pneumatik neprobíhá intenzivní vývoj moderních produktů. Na několik zajímavých konceptů se blíže podíváme v článku.

Goodyea, aktivní inovátor

Jedním z velmi inovativních výrobců pneumatik je americký Goodyear, který v minulém roce představil hned tři novinky. První z nich je technologie AMT (Air Maintenance Technology), kterou v současné době testuje na nákladních automobilech amerických vozových parků. Jedná se o technologii, která automaticky udržuje optimální tlak v pneumatikách. Právě optimální tlak v pneu je zodpovědný za efektivní využívání paliva, a tedy i nižší produkci emisí.

Goodyear také nedávno přišel s pneumatikou určenou pro elektromobily. Tato pneumatika model BH03 využívá energii, která se ztrácí z důvodu tzv. valivého odporu, a využívají k dobíjení baterie. Elektřina v pneumatice vzniká hned dvěma způsoby. Piezoelektrický materiál na ni přeměňuje deformaci pneumatiky a teplo, které zároveň při deformaci vzniká, pak na elektřinu přeměňují termoelektrické prvky.

Zajímavým je rovněž koncept Triple Tube. Jedná se o pneumatiku, která se umí přizpůsobit jízdním podmínkám. Pod povrchem běhounu jsou tři speciální vzduchové komory, které vnitřní pumpa pneumatiky dokáže dle potřeby nafukovat. Tím se zároveň mění tvar pneumatiky, a tedy i její jízdní vlastnosti dle potřeby řidiče. Pneumatika se dokáže přizpůsobit do 1) ekologické polohy, 2) sportovní polohy a 3) polohy pro mokro.

Pneumatiky budoucnosti

Pneumatiky GoodYear model Triple Tube a model BH03.

Aerodynamická Yokohama

Japonský výrobce pneumatik se snaží o snížení spotřeby paliva i vyšší výkon prostřednictvím důrazu na aerodynamiku. Vývojáři Yokohamy ve spolupráci s Institute of Fluid Science při univerzitě Tohoku přišli na zajímavý fakt, že rozmístění drobných ploutviček na bočnici gumy výrazně snižuje odpor vzduchu.

Bridgestone a bezvzduchová pneumatika

Bridgestone již několik let pracuje na konceptu bezduchové pneumatiky a čas od času představí její další generaci. Pneumatika se skládá z důmyslné struktury paprsků, která je vyrobena z termoplastické pryskyřice a je recyklovatelná. To je ostatně i pryž v běhounu a vůbec celá pneumatika. Pneumatika je s každou další generací více hospodárná a už nyní v této oblasti dosahuje parametrů klasických vzduchových pneumatik.

Štítky: pneumatiky