Jste zde

Continental vede boj s akvaplaningem

10/04/2018 - 11:00

Akvaplaning je fenomén, kterému se v různé míře nelze vyhnout. Ledaže byste jezdili jen tehdy, pokud jsou vozovky suché. Společnost Continental ovšem pracuje na řešeních, které mají nebezpečí aquaplaningu snížit na minimum.

Společnost Continental vyvíjí sytém, který zatím označuje jako Pozorovatele silničních podmínek. Systém umožňuje klasifikaci jídzních podmínek s ohledem na tření pneumatik o povrch vozovky. Koncepce založená na senzorech upozorní řidiče na ztrátu tření, které je způsobené přítomností silné vrstvy vody na silnici. Celý ekosystém Pozorovatele zahrnuje pneumatiky, snímače pneumatik, kamery, algoritmy, ovládání brzd a komunikační rozhraní mezi systémem a řidičem.

Vývojáři se zaměřují na předvídání a řízení rizika akvaplaningu tím, že monitorují situace, které akvaplaningu zpravidla předchází. S využitím signálů z kamer s prostorovým zobrazením a snímačů eTIS (Electronic-Tyre Information System), které jsou součástí systému Continental, jsou řidiči včas upozorněni na blížící se nebezpečí.

Společnost Continental také pracuje na vylepšení stabilizace vozidla, které pomáhá udržovat kontrolu při akvaplaningu. Jde zejména o ovládání točivého momentu jednotlivými brzdami kola. Zaměřením se na zadní brzdy se dá manévrovatelnost vozidla udržet v určité míře.

Přes všechna pozitiva má technologie své limity a některé kritické situace nelze předem rozpoznat. V případech, kdy akvaplaningu přichází neočekávaně, vidí společnost Continental řešení v technologiích jako V2X (Vehicle-to-Everything) nebo eHorizon. Tyto systémy fungují jako systém včasného varování pro ostatní vozidla tím, že jim včas sdělí potenciální riziko. Společnost hovoří o vytvoření „sítě motoristické solidarity“, ve které jedno vozidlo působí jako bezpečnostní senzor pro všechna ostatní vozidla.

Pro zjištění podmínek, kdy může dojít k akvaplaningu, se analyzují obrazové snímky z kamer s prostorovým zobrazením, které jsou namontované v bočních zrcadlech vozidla vpředu a v zadní části vozidla. Kromě snímků používá společnost Continental také informace z pneumatik, konkrétně ze senzorů Continental eTIS, které jsou namontované na vnitřním plášti pneumatiky.

Štítky: Continental