Jste zde

Koncept Smart Tire: Za zelenější a inteligentnějších pneumatiky

03/11/2017 - 12:00

Tokio Motor Show 2017 přinesla nový koncept Smart Tire společnosti Sumitomo Rubber Industries, pod kterou spadá například značka Dunlop. Cílem této nové koncepce je „pomoci s vývojem pneumatik, které poskytnou dosud nevídané parametry na straně bezpečnosti i šetrnosti vůči životnímu prostředí.“

Rozvoj konceptu Smart Tire je reakcí na to, co výrobce popisuje jako masivní změny v automobilového průmyslu. Rostoucí znepokojení nad otázkami životního prostředí, stále postupující urbanizace, vzrůstající konektivita a umělá inteligence, stejně jako stárnutí populace, to vše vyvolává poptávku po nových řešeních mobility. Reagují na ni jak výrobci automobilů, tak následně i výrobci pneumatik.

Součástí technologie Smart Tire Concept jsou zejména tři klíčové oblasti – bezpečnost, ekologičnost a oblast, které tento koncept podporuje špičkovými simulačními a analytickými technologiemi. Tyto tři oblasti mají formu pěti výzkumných a vývojových trendů:

  • Snímání neboli analytické pneumatiky (Sensing Core)
  • Aktivní běhoun
  • Technologie pro udržení výkonu
  • Bez vzduchové pneumatiky
  • Životní cyklus pneumatiky

Sensing Core

V květnu roku 2017 byl představena technologie Sensing Core. Jedná se o technologii snímání, která přeměňuje pneumatiky na snímače. Snímací jádro je schopné detekovat kluzký povrch vozovky a další podmínky na silnici, stejně jako vlastní stav pneumatik – opotřebení, zatížení či tlak v pneumatikách. Tato data jsou shromažďována a zpracovávána umožňují reagovat na jízdní podmínky nejen samotnému vozidlu, ale jsou také sdílena s ostatními vozy.

Aktivní běhoun

Posun vývoje směrem k autonomním vozidlům znamená, že vnímání jízdních podmínek samotným řidičem bude stále více eliminováno. Aby vozidla mohla převzít tuto odpovědnost, pracuje se na vývoji běhounu, který reaguje na změny v silničním provozu tím, že se aktivně mění dle aktuálního povrchu a teploty vozovky.

Technologie pro udržení výkonu

Nová technologie simulace životnosti pneumatik je „schopna předpovědět, jak se změní výkonnost pneumatiky." Výrobce pneumatik využívá tyto simulace při vývoji řešení, jejíchž cílem je potlačit pokles výkonu pneumatik, ke kterému dochází z důvodu opotřebení a poškození gumy. Tato technologie byla poprvé použita u pneumatiky Dunlop Winter Maxx 02, která v loňském roce debutovala na japonském trhu. Tato pneumatika obsahuje tekutý farnesenový kaučuk, což je vysoce výkonný materiál z biomasy, který výrazně přispívá k udržení pružnosti gumy.

Bezdušové pneumatiky

Po představení prototypu pneumatiky bez aerosolu Gyroblade na automobilovém veletrhu v Tokiu v roce 2015 se společnost SRI dále zaměřuje na výzkum a vývoj tohoto typu produktu. Bezdušové pneumatiky přispívají k větší bezpečnosti a pohodlí při dopravě tím, že odstraňují nebezpečí průrazu a potřebu kontrolovat a udržovat optimální tlak v pneumatikách.

Životní cyklus 

V roce 2013 přišla SRI s pneumatikou Dunlop Enasave 100, což byla 100% bezolovnatá pneumatika, která byla vyrobena jen z přírodních materiálů. Od té doby vývojáři nepřetržitě pracují na vývoji vlastních materiálů z biomasy. SRI pracuje na vývoji produktů, které se mnohem více orientují na recyklaci. Ekologický aspekt je důležitým prvkem výrobků po celou dobu jejich životnosti, od surovin a výroby až po přepravu, využití a recyklaci.

Štítky: