Jste zde

Laurin & Klement ve znamení pětek

18/03/2015 - 11:00

Rok 2015 je bohatý na kulatá výročí spojená s první automobilkou v Čechách a s historií automobilového průmyslu v Mladé Boleslavi. Co zajímavého se událo v letech 1865, 1895 a1905?

1865 – Do vínku talent

Dne 27. září se narodil Václav Laurin, který ve slavné dvojici zastupoval technický element. Vyučil se v Mladé Boleslavi zámečníkem a po vyučení se stal spolumajitelem zámečnické dílny Kraus a Laurin v Turnově. Už tehdy však přemýšlel na tím, že si založí firmu na výrobu a opravy bicyklů. A to se mu po setkání s mladoboleslavským knihkupcem a vášnivým cyklistou Václavem Klementem splnilo. Díky svému obdivuhodnému technickému talentu i zručnosti byl schopný udávat konstruktérský směr vývoje kol, motocyklů a později i prvních automobilů.

1895 – Když to všechno začalo

Jako popud k založení podniku posloužila odpověď německého výrobce kol Seidel & Naumann na Klementovu česky psanou reklamaci kola Germanie. Došla mu odpověď, že reklamace musí být napsána ve srozumitelném jazyce.

Společně s Laurinem a dalšími třemi spolupracovníky se rozhodli vyrábět česká kola, příznačně pojmenovaná Slavia. Klement se soustředil na obchod a organizaci, v nichž vynikal, technické věci zase byly na Laurina. Firma se rychle zvětšovala a s růstem se pozměňoval i její sortiment. V dubnu 1897 měla firma 21 dělníků, koncem roku 1898 pak 32 dělníků, 6 učňů a 3 úředníky. Výrobu představovaly 3 typy bicyklů ve třech provedeních a jeden typ dvoumístného bicyklu. Roku 1899 představují Laurin a Klement první motocykly, první v celém Rakousku-Uhersku. 

1905 – Vzhůru do světa automobilů

Společnosti se při výrobě a odbytu motocyklů tak dařilo, že padlo rozhodnutí ukončit výrobou jízdních kol. Navíc začínala nová éra. V roce 1905 totiž spatřil světlo světa první automobil značky. Tento malý dvoumístní vůz byl v přední části osazen dvouválcovým motorem o výkonu 7 koňských sil a objemem 1005 cm3. Automobil dosahoval rychlosti až 40 km/h.

Laurin & Klement, model Voiturete A

Laurin & Klement, model Voiturete A - Foto: Muzeum Škoda Auto

Sláva automobilky a jejích kvalitních výrobků se šířila zejména před první světovou válkou. V roce 1925 se uzavřela historie značky L&K. Z ekonomických důvodů se továrna stala součástí plzeňských Škodových závodů.

Štítky: Laurin & Klement