Jste zde

Únava – největší nepřítel řidiče

17/08/2015 - 13:00

Každý chce mít dlouhou cestu co nejdříve za sebou. Na silnicích tak nejsou výjimkou řidiči, kteří jedou v kuse několik hodin nebo stovky kilometrů. Jenže právě únava z dlouhé jízdy bývá častým viníkem nehod.

Jak s únavou za volantem bojovat?

Základem je být dobře vyspaný a odpočatý už před samotným začátkem cesty. Sami to jistě znáte, jak jste po probdělé noci zpomalení, špatně se soustředíte a pořád zíváte. Pokud v takovémto stavu máte ještě řídit, tedy vykonávat činnost velmi náročnou na pozornost a rychlost reakcí, máte zaděláno na problém.

Při samotné cestě byste měli dělat každé dvě hodiny paDostatečný pitný režim pomůže oddálit únavuuzu. Zastavit, vystoupit z auta a pořádně se protáhnout a krátce si zacvičit, to vám vlije do těla novou energii. Před jízdou ani během ní není vhodné jíst tučná jídla. Energie potřebná ke strávení kachny se zelím a pěti knedlíky vám určitě bude při řízení chybět.

Hodně řidičů používá jako vzpruhu kávu nebo různé energetické nápoje. Jejich účinek je ale krátkodobý a při nadměrném užívání mohou paradoxně stavy únavy spíše zhoršit. Lepší řešením je například guarana nebo jiná přírodní povzbuzovadla, která mají dlouhodobý a pozvolný účinek. Mnoha lidem pomáhá také žvýkání. Samozřejmostí by měl být dodstatečný pitný režim v podobě vody nebo minerálky.

Pro udržení pozornosti pomáhá mnoha řidičům při jízdě puštěné rádio nebo konverzace se spolujezdcem. Pokud jste kuřáci, raději si svůj doušek nikotinu vychutnejte na odpočívadle. Kouření ve voze odvádí pozornost od řízení. Navíc zhoršuje okysličení krve, což vede k pomalejším reakcím.

Pokud cestujete na noc, pamatujte, že mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je lidský organismus v útlumu. Zejména hodiny mezi druhou a čtvrtou ráno bývají nejvíce kritické a stává se v nich nejvíce nehod. Přes den jsme v útlumu zpravidla mezi polednem a třetí hodinou odpolední.  

Štítky: