Jste zde

Celoroční pneumatiky neboli univerzální pneumatiky

24/03/2015 - 12:00

Na téma celoroční pneumatiky si můžete přečíst řadu různorodých názorů od souhlasných až po striktně odmítavé. Tyto soudy ale vychází spíše z potřeb a situace daného řidiče, než aby bez emocí zhodnotily výhody a nevýhody univerzálních pneumatik.

Celoroční pneumatiky pod drobnohledem

Konstrukce celoročních pneumatik vyplývá z jejich funkce a určení – zajistit dobré jízdní vlastnosti jak v letním provozu na suchu i mokru, tak v zimě při nízkých teplotách, sněhu a náledí. Proto je také označujeme jako univerzální pneumatiky.

Celoroční pneu se od zimních i letních liší v použité gumové směsi, struktuře dezénu a tvaru pneumatiky. V současné době se celoroční pneumatiky vyrábějí z gumárenských směsí obdobného složení, jaké mají směsi pro zimní pneu. To jim zaručuje dobré jízdní vlastnosti i při nízkých teplotách. Na druhou stranu se stoupající teplotou kvalita jízdních vlastností celoročních pneu klesá. Dezén neboli vzorek běhounu univerzálních pneumatik kombinuje letní a zimní prvky. Oproti letním pneu mají celoroční více lamel, časté je rozdělení běhounu na „letní“ a „zimní“ část.

Dezén celoroční pneumatiky GoodYear Vector 4Seasons Dezén celoroční pneumatiky Vredestein Quatrac 3, vzorek je rozdělen na zimní (vlevo) a letní část (vpravo)

Vlastnosti celoročních pneumatik

Jak je asi už zřejmé z výše řečeného, celoroční pneumatika je vždy kompromisem. Nikdy nebude dosahovat takových jízdních vlastností jako kvalitní letní pneumatika v létě nebo kvalitní zimní pneumatika v zimě.

V létě z důvodu měkčí směsi má například vyšší valivý odpor, což vede k nárůstu (nikoli však dramatickému) spotřeby paliva a pneumatika se také rychleji opotřebovává.

V zimě při nízkých teplotách je ale zase celoroční pneu příliš „tvrdá“, takže má menší přilnavost a záběr, což se projevuje v delší brzdné dráze oproti kvalitním zimním pneumatikám.

Označení celoročních pneumatik

Celoroční pneumatiky bývají označeny značkou AW (all weather) nebo All Season. Při použití celoročních pneumatik si dejte pozor, aby byly skutečně vhodné pro sníh. Takovéto pneu by měly mít na bočnici značení M+S, M-S, M/S nebo MS. Tak alespoň mluví česká legislativa. Protože jsou však výše uvedené značky užívány také výrobci pneu z USA pro značení pneumatik pro SUV a auta do terénu, je žádoucí, aby měla celoroční pneumatika také piktogram hory a sněhové vločky. Celoroční pneumatiky musí samozřejmě v zimním období splňovat minimální hloubku dezénu, tedy ne menší než 4 mm.

Kdy a pro koho se tedy hodí celoroční pneumatiky?

Nic není černobílé. Jako vždy záleží na kontextu: v našem případě tedy na podmínkách provozu automobilu s celoročními pneumatikami.

Kvalitní univerzální pneumatiky nabízí tyto výhody:

  • Celoroční užívání včetně období, kdy jsou zimní pneumatiky povinné.
  • Nezaskočí vás náhlý výkyv počasí například v podobě sněhové nadílky v dubnu.
  • Ušetříte za další sadu pneumatik i za přezutí v pneuservisu.
  • Celoroční pneumatiky se méně opotřebovávají, než když budete po celý rok jezdit na zimních pneu.

Celoroční pneumatiky jsou tedy dobrou volbou pro řidiče:

  • Kteří najezdí ročně menší počet kilometrů kolem 5-8 000 km.
  • Jezdí spíše ve městě nebo v oblastech s mírnou zimou.

Platí, že dobré univerzály jsou často lepší než nekvalitní zimní a letní pneu.

Štítky: