Jste zde

Dojezdové pneumatiky neboli runflat pneumatiky

13/03/2015 - 09:00

Dojezdové pneumatiky řeší jeden podstatný a častý problém: Co dělat při defektu pneu, ať už jde o ztrátu tlaku v pneumatice nebo jiné poškození. S runflat pneumatikami se obejdete bez rezervy i asistenční služby. Jednoduše jedete dál.

Dojezdové, často také runflat pneumatiky (run-flat, ranfletky) jsou pneumatiky konstruované tak, aby s nimi byla možná jízda i při defektu. Jednotliví výrobci mají sice pro své dojezdové pneumatiky vyvinuté různé speciální technolgie, ale obecně spočívá princip run-flat pneumatik v zesílené, vyztužené bočnici pneumatiky.

Například Bridegston, který začal používat dojezdové pneu již v 80. letech 20. století pro vozy určené tělesně postiženým, nabízí už třetí generací run-flat pneumatik. Jejich konstrukce spočívá v zesílené bočnici za použití NanoPro-Tech technologií, která snižuje tření mezi molekulami uhlíku v pryžové směsi, což snižuje teplotu pneumatiky při jízdě s defektem. Dále jsou tu speciální části, které udržují pneumatiku na ráfku a brání jejímu sklouznutí, a také speciální výstupek, který usměrňuje proud vzduchu, který opět přispívá ke chlazení poškozené pneumatiky. Ta tak bez problému drží tvar a řidič může pokračovat v jízdě.

Dojezdové pneumatik schéma zesílené bočnice

VýrobceZnačení dojezdové pneumatiky
BridgestoneRFT
ContinentalSSR,CSR
DunlopDSST, ROF
FirestoneRFT
GoodYearEMT, ROF (RunOnFlat)
HankookRunFlat
MichelinZP
NokianRunFlat
PirelliR/F, RUNFLAT
VredesteinVRFC

Dojezdové pneumatiky nabízejí výrobci jako již zmíněný Bridegstone, Michelin, Nokia, Pirelli a další. Zdali se jedná o dojezdovou pneumatiku, poznáte z označení uvedeného na bočnici pneumatiky. Bohužel jednoduchou orientaci tu znesnadňuje fakt, že každý výrobce používá jinou značku, jak ukazuje tabulka vpravo.

Runflatové pneu se mohou používat jen u vozů, které mají systém kontroly tlaku v pneu (TPMS - Tire Pressure Monitoring System nebo DDS - Deflation Detection System). Běz těchto systému by totiž nemusel řidič poznat, že má pneumatika defekt. A nepřizpůsobil by svou jízdu danému stavu. Obecně se uvádí, že s runflat pneumatikami je možné ujet po ztrátě tlaku dalších 80-1000 kilometrů při snížené rychlosti kolem 80 km/hod. Tyto dojezdové hodnoty se samozřejmě líší výrobce od výrobce.

Možné nevýhody dojezdových pneumatik

Jak už je u pneumatik zvykem, vždy je něco za něco. Možnost pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky, to, že se obejdete bez rezervy či sady na opravu pneu, stejně jako více úložného prostoru v autě má své negativní důsledky v jiných oblastech. Přestože výrobci své run-flat pneumatiky stále zdokonalují, takže se rozdíly mezi běžnými a dojezdovými pneu stírají, reálné zkušenosti řidičů mluví zatím takto:

  • Vyšší cena dojezdových pneumatik.
  • Menší komfort řízení, pneumatiky runflat nevynikají z důvodu zesílené bočnice zrovna ukázkovými filtrováním nerovnosti vozovky.
  • Vyšší spotřeba pohonných hmot.
  • Pneumatiky se téměř nedají opravit. Po defektu si musíte pořídit nové, často v páru, abyste zachovali rovnoměrné opotřebení pneu na jedné nápravě.

Ať už tak či onak, je jisté, že výroba a prodej dojezdových pneumatik stoupá. Často se totiž montují přímo na vozy z výroby. Pověstná je používáním pneumatik runflat třeba automobilka BMW.

Štítky: