Jste zde

Hlučnost pneumatik

02/06/2015 - 13:30

Automobily způsobují při své jízdě hluk. Jedním ze zdrojů emisí hluku je také kontakt mezi pneumatikou a vozovkou. A právě hlučnost pneumatik je jedním z parametrů, o jehož vylepšení se výrobci pneu usilovně snaží.

Vnější hlučnost pneumatik a štítky pneumatik EU

Ve snaze snížit emise hluku z automobilové dopravy, přistoupila Evropská komise před několika lety k regulativnímu opatření. Jedním ze tří kritérií objevujících se na tzv. štítcích pneumatik je třída vnější hlučnosti pneumatik. Štítek tedy neinformuje o tom, jaký hluk dělají pneumatiky uvnitř vozu, ale o hlučnosti působící vně vozidla.

Energetický štítek pneumatikyNa štítku je hlučnost pneumatiky znázorněna pomocí symbolu vlny a hodnoty hluku v decibelech. Hlučnost pneumatiky může nabývat od jedné do tři vln.

Každá vlna znamená rozdíl tři decibely vnější hlučnosti. Základní úrovní hluku je hodnota vnějšího hluku, kterou určuje EU od roku 2016. Pneumatiky, které jsou označeny třemi vlnami, překračují tento limit o tři decibely. Pokud má pneumatika dvě vlny, je pod tímto limitem. A pneumatika s jednou vlnou je dokonce ještě o tři decibely níže.

Rozdíl několika decibelů se může sice pro laika zdát zanedbatelný, ale není tomu tak. Úroveň v decibelech se totiž měří na logaritmické stupnici. Takže zvýšení o několik decibelů představuje opravdu výrazný rozdíl úrovně hlučnosti. Zvýšení o tři decibely v podstatě zdvojnásobí vnější hluk, který pneumatiky vydávají.

 

Automobily jsou velkým zdrojem hluku. Tento hluk se skládá ze tří složek:

  • aerodynamického hluku, který vzniká rozrážením vzduchu vozidlem
  • hluk motoru,
  • hluk vznikající kontaktem pneumatik s vozovkou.

Zatímco při nižších rychlostech převažuje hluk z motoru, jak rychlost vozu stoupá, stává se zdrojem hluku hlavně vzduchový odpor a pneumatiky.

Které jsou hlučnější?

Přestože vnější hlučnost pneumatiky závisí nacelé řadě parametrů, můžeme obecně říci, které pneumatiky jsou více a které méně hlučnější:

  • Zimní pneumatiky bývají hlučnější, protože se k jejich výrobě používá měkčí směs.
  • Nízkoprofilové pneumatiky bývají hlučnější, protože do styku s vozovku přichází mnohem větší plocha pneumatiky.

Hlučnost pneumatik uvnitř vozu

Jak jsme již uvedli výše, informace na energetickém štítku nic neříká o tom, jak hlučné budou pneumatiky uvnitř vozu. Na hlučnost, resp. vnímání hlučnosti pneumatiky, tu má samozřejmě vliv i řešení karosérie a interiéru. Dost často se také stává, že se za domnělou hlučností pneumatik skrývá například problém s ložisky.

Štítky: