Jste zde

Na co pozor. Častá poškození pneumatik

11/07/2015 - 17:00

Nic není věčné. Ani ty nejlepší pneumatiky. Chcete-li, aby vám přesto pneumatiky co nejdéle vydržely, měli byste si dávat pozor na tyto
skutečnosti a situace.

Poškození nebo nadměrné opotřebení pneumatiky může mít různé příčiny. Obecně lze důvody poškození pneu shrnout do dvou základních oblastí. A to do 1) péče o pneumatiky, 2) stylu jízdy a řízení vozidla.

Péče o pneumatiky

To jak se o pneumatiky a vůbec o geometrii kol, stav tlumičů apod. staráte, má na poškození pneu při následné jízdě velmi výrazný vliv.

Huštění pneumatiky

Právě nesprávné huštění pneumatiky bývá jednou z nejčastějších příčin jejího poškození či předčasného opotřebení. Udržujte proto tlak vzduchu v pneumatice na hodnotě předepsané výrobcem vozu. Tlak pravidelně kontrolujte, ideálně cca 1 x za 2 týdny.

Poškození v důsledku nesprávného huštění:

  • Při podhuštění se pneumatika nadměrně ojíždí po vnějších okrajích běhounu. Pokud je pneumatika opravdu výrazně podhuštěná, může dojít k jejímu úplnému zničení už po pár kilometrech jízdy.
  • Při nadhuštění se pneumatika zase ojíždí více v prostřední části.

Tlak v pneumatice

Technický stav vozu

Pokud nemáte správě seřízenou geometrii nápravy, může docházet k nadměrnému ojetí pneumatiky na určité straně běhounu. Obecně platí, že každé nerovnoměrné zatížení způsobuje většinou problémy.

Pozor také na tlumiče a jejich schopnost pérování. Pokud nepracují tak, jak mají, pneumatika při jízdě nepatřičně odskakuje od vozovky, což vede časem k lokálním poškozením pneumatiky, tzv. zuby.

Pozor také i kontakt pneumatiky s karosérií vozu, a už vlivem přetížení vozu nebo nějakým defektem. Pokud je například pneumatika při jízdě v kontaktu s blatníkem, může dojít k jejímu výraznému mechanickému poškození.

Styl jízdy a nástrahy na silnici

Řekni mi, jak jezdíš, a já ti řeknu, co na to tvoje pneu. Člověk nemusí být žádný genius, aby pochopil, že pneumatikám obecně svědčí neagresivní, plynulý styl jízdy po kvalitních vozovkách. To by byl ideál, realita bývá jako vždy jiná. Vyvarujte se zejména těchto situací:

  • Brzdění se zablokovanými koly, které může nastat při intenzivním brzdění u aut bez ABS
  • Prudké akcelerace a styl jízdy způsobem brzda a plyn
  • Přetěžování vozidla nad rámec provozní hmotnosti udané výrobcem
  • Najetí na překážku, ostrý předmět, výmol
  • Styk pneumatiky s chemikáliemi na vozovce (ropa, benzin apod.)
  • Styk bočnice pneumatiky s překážkou, např. vyšším obrubníkem
Štítky: