Jste zde

Nízkoprofilové pneumatiky

12/05/2015 - 16:00

Vozy střední a vyšší třídy mají dnes často jako základní vybavení tzv. nízkoprofilové pneumatiky nebo alespoň poskytují možnost namontovat je namísto pneu s tradičním profilem. Představení pneumatik s nízkým profilem včetně jejich výhod a nevýhod vám přináší následující článek

Co je nízkoprofilová pneumatika?

Přestože neexistuje nějaká závazná definice nízkoprofilové pneumatiky, obecně se za pneumatiku s nízkým profilem považuje každá pneu, u níž výška bočnice představuje
40–45 % z šířky pneumatiky a méně. U výrobců pneu jsou aktuálně nejvíce zastoupeny nízkoprofilové pneumatiky s 25% výškou bočnice vůči šířce pneu.

Čím je bočnice pneumatiky nižší, tím více se může pneumatika rozšiřovat. Vzniká tak prostor pro vylepšování dezénu pneumatiky. Možnosti dezénu, samotná větší plocha, jíž pneumatika přiléhá k vozovce, stojí vedle technologie výroby a gumárenské směsi za jejími jízdními vlastnostmi, nebo chcete-li, za jejími přednostmi, ale i negativy.

Výhody nízkoprofilových pneumatik

  • Nízkoprofilové pneumatikyDíky tuhé bočnici a nízkému položení se lépe přenášejí kinetické síly ve směru osy. To znamená, že pneumatika výborně přiléhá k vozovce. S vozidlem se tak mnohem lépe manévruje v zatáčkách, zkrátka auto lépe vede stopu. Pokud rádi "cítíte" akci svého auta, nedáte na nízký profil dopustit.
  • Větší styčná plocha, a tedy větší šířka běhounu má také pozitivní vliv na brzdění za mokrého i suchého počasí.
  • V neposlední řadě představují nízkoprofilové pneumatiky výrazný estetický prvek vozu a elegance designu hraje u automobilů střední a vyšší třídy ještě větší roli než u běžných aut.

Nevýhody nízkoprofilových pneumatik

  • Nejvíce zmiňovaným negativem pneumatik s nízkým profilem je jejich větší náchylnost k poškození. Přejezd překážek typu obrubník ve vyšších rychlostech, otěr pneu o překážku apod. mohou způsobit větší poškození, než tomu je u klasické pneumatiky.
  • Negativa se objevují také v případech, kdy nízkoprofilové pneumatiky namontujete na vůz, který není k jejich užívání uzpůsoben.
  • Pneumatiky s nízkým profilem také nepracují příliš dobře v zimním počasí a bývají celkově hlučnější.
Štítky: