Jste zde

Valivý odpor pneumatik

21/03/2015 - 12:00

Čím vyšší je valivý odpor pneumatik, tím vyšší je zpravidla spotřeba pohonných hmot. Co se pod termínem valivý odpor skrývá a které faktory ho nejvíce ovlivňují?

Na začátek trochu fyziky. Valením kola po povrchu terénu vznikají v důsledku deformace pneumatiky a podkladu ztráty energie. Tyto ztráty se projevuji odporem proti pohybu kola. Tento odpor označujeme jako valivý odpor.

Valivý odpor patří mezi tzv. jízdní odpory. Což jsou obecně síly, které působí proti pohybu vozidla. Celkový jízdní odpor se skládá ze součtu několika odporů, jako jsou odpor valivý, odpor vzdušný, odpor stoupání, odpor zrychlení nebo, pokud je za vozidlem připojen přívěs, také odpor přívěsu.

Pneumatiky se na spotřebě paliva vozu podílejí až z 20 %. Chceme-li ušetřit peněženku i životní prostředí díky nižší produkci CO2, měli bychom vybírat pneu s nízkým valivým odporem. 

Co ovlivňuje valivý odpor pneumatiky

Celkově ovlivňuje valivý odpor míra deformace kola a vozovky. Méně deformací, méně tření a zahřívání, a tedy menší ztráty energie. Míru deformace ovlivňuje:

  • Typ, materiál a funkce pneumatiky
    Konstrukce pneumatiky má na valivý odpor značný vliv. Výrobci ve snaze tento odpor při zachování maximální přilnavosti snížit upravují rozměry pneumatik i chemické složení pryžové směsi. Výsledkem jsou eco, "zelené" pneumatiky, pneumatiky s nízkým valivým odporem. Z hlediska použití pneumatiky je zřejmé, že například zimní pneu budou mít z důvodu měkčí směsi vždy vyšší valivý odpor než „tvrdší“ letní pneu.
  • Tlak pneumatiky
    Při menším tlaku vzduchu se pneumatika při jízdě více deformuje a valivý odpor se zvyšuje. Logickou úvahou by se dalo vyvodit, že přehuštěné pneu nám ušetří palivo. Ano, ale zase se naruší optimální přilnavost pneumatiky k vozovce a výrazně se sniží garantované jízdní vlastnosti, což ovlivňuje komfort a bezpečnost jízdy.
  • Povrch vozovky 
    Povrch vozovky ovlivňuje přilnavost pneu a daného podkladu. Jízda na kvalitní vozovce je tak něco jiného než jízda na lesní cestě plné písku.
  • Rychlost jízdy
    Při vyšších rychlostech dochází ke zvýšení valivého odporu. Do rychlosti cca 80 km/h je ale vliv rychlosti zanedbatelný
  • Hmotnost a aerodynamika vozidla
  • Styl jízdy

Valivý odpor a energetické štítky na pneumatikách

Všechny pneumatiky vyrobené po 1. červenci 2012 musí být hodnoceny ve třech kritériích: spotřeba paliva, brzdný výkon na mokru a vnější hlučnost. Měření probíhá v laboratořích, aby byly zajištěny shodné testovací podmínek pro všechny pneu. Pneumatiky musí být označeny informačním štítkem.

A právě první kritérium „Úspora paliva“ informuje o míře valivého odporu pneumatiky, která má vliv na efektivitu spotřeby paliva vozidla. Hodnotí se od A (nejvyšší hodnocení) do G (nejnižší hodnocení).  Hodnota D se u pneumatik pro osobní automobily nepoužívá.

Rozdíl mezi hodnocením A a hodnocením G může znamenat snížení spotřeby paliva až o 7,5 %. V reálných číslech vám tak mohou pneumatiky A s průměrnou spotřebou 7,7 litrů na 100 km ušetřit oproti pneumatikám G více než 5,7 litrů na 1 000 kilometrů.

Štítky: