Jste zde

Zimní pneumatiky

24/04/2015 - 10:00

Různé klimatické podmínky vyžadují různé vybavení. Platí to i pro pneumatiky. Proto se pneumatiky tradičně dělí na zimní a letní. Zatím totiž nikdo nepřišel s tak univerzální pneumatikou, které by vykazovala totožné špičkové jízdní vlastnosti v létě i v zimě. Jaké jsou tedy základní charakteristiky zimních pneumatik a legislativa související s jejich použitím?

V českých podmínkách nepanují sice takové zimy, s jakými se můžeme setkat v severněji položených státech, ale nejdůležitějším faktorem pro používání zimních pneu není ani tak sníh na vozovce nebo ledovka, jako zejména okolní teplota. Letní pneumatiky totiž při nízkých teplotách rapidně ztrácejí své jízdní vlastnosti. Jakmile tedy teplota pravidelně klesá pod 7 °C, je čas na přezutí

Zimní pneumatiky se od letních liší především těmito parametry:

  1. Profil běhounu – zimní pneumatiky mají jednotlivé zářezy dezénu blízko u sebe, aby byla zajištěna maximální adheze na umrzlém i rozbředlém sněhu nebo ledu. Důraz je kladen na maximální odvod vody ze stopy pneumatiky.
  2. Směs, z níž je zimní pneumatika vyrobena – výrobci pneu používají pro zimní pneumatiky měkčí směsi s vysokým obsahem siliky a dalšími přísadami. Důvod je jednoduchý, pneumatika si musí zachovat nejvyšší možnou přilnavost i ve velmi nízkých teplotách. Nesmí zkrátka „tvrdnout“, jako se to děje za nízkých teplot u letních pneumatik.

Vzorek běhounu a směs, z níž jen pneumatika vyrobena, mají rozhodující vliv na ovladatelnost vozu. Výrazné je to jak při nutnosti rychle změnit směr, tak při brzdění. Se zimní pneumatikou zastavíte na sněhu při rychlosti 80 km/hod. přibližně po 70 metrech, s letní pneumatikou při stejné rychlosti pak přibližně po 110 metrech. Rozdíl celých 40 metrů je dostatečným argumentem pro obutí zimních pneu.

Značení zimních pneumatik

Uvádí se, že zimní pneumatika by měla nést označení M+S, M.S, M/S nebo MS, což je zkratka z anglického mud and snow neboli bláto a sníh. Jenže v zahraničí, zejména na americkém trhu, se takto označují speciální pneumatiky pro SUV a auta do terénu (off-road). Naprostou jistotu tedy dává motoristovi pouze znak hory se sněhovou vločkou, který by měl být uveden na bočnici pneumatiky.

Značení zimní pneumatiky

Co říká na zimní pneumatiky česká legislativa

Dle českých zákonů musíte mít na svém voze v období od 1. listopadu do 31. března zimní pneumatiky v případě, kdy se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza. Nebo lze z klimatických podmínek usoudit, že takováto situaci během vaší jízdy nastane.

Značka zimní výbavaZimní pneumatiky musíte mít pak na voze v daném období vždy v úsecích, které uvozuje značka Zimní výbava.

Zákon ukládá také minimální hloubku dezénu zimní pneumatiky, a to 4 mm, u vozů nad 2,5 tuny je to pak 6 mm.

Pokud zákon nedodržíte, mohou vám policisté udělit blokovou pokutu až 2 000 Kč. A pokud byste měli další jízdou ohrožovat bezpečnost a plynulost silničního provozu, mohou vám policisté také zakázat v jízdě pokračovat.

Štítky: