Jste zde

Nahé ulice – znamená méně regulací bezpečnější dopravu?

24/02/2017 - 17:00

Od doby, kdy začala jezdit první auta, trvalo poměrně dlouho než se objevily i první dopravní značky. S narůstajícím počtem automobilů, pak rostl i počet dopravních regulací. Nebylo by to bez nich lepší? Na to zkoušel najít odpověď třeba experiment Shared space neboli Sdílený prostor. 

Proč Sdílený prostor nebo také Nahá ulice

Pojem Shared space je spojován s holandským dopravním inženýrem Hansem Mondermanem, který tuto metodu poprvé vyzkoušel v provincii Friesland. Později (v letech 2004–2008) vedl rozsáhlý projekt, který koncept zavedl v několika západoevropských městech v různých zemích.

Cílem bylo snížit dominanci aut v některých částech měst, hlavně tam, kde se pohybuje víc chodců a zvýšit bezpečnost v ulicích.  Z ulic zmizely dopravní značky, ale také obrubníky, semafory a přechody pro chodce. Auta, chodci i cyklisté najednou neměli svůj jasně oddělený prostor, ale sdíleli jeden společný. A museli se nějak domluvit. 

Shared space na londýnské Exibition street, zdroj: wikipedia, cc

 

Jak experiment dopadl?

Autoři projektu předpokládali, že řidiči a chodci budou muset bez jasně daných pravidel víc komunikovat, vstupovat do interakcí a chovat se ohleduplněji. Že řidiči neprofičí ulicí jen tak bez rozmyslu, ale budou dávat daleko větší pozor a zpomalí. To se potvrdilo. Všichni museli místo vnějších pravidel spoléhat víc na sebe. S nižší rychlostí přišlo i výrazné snížení počtu nehod.

Všechno ale není jen růžové. Projekt kritizují například zástupci organizací pro zrakově a sluchově postižené, kteří se najednou nemají čeho chytit a přejít ulici je pro ně větší výzva. Problém s přechodem mají i méně průrazní jedinci, matky nebo starší lidé.

Celkově se ale projekt osvědčil -  měl pozitivní dopad na bezpečnost, objem dopravy, pomohl místní ekonomice, prostě v místech, kde probíhal, prospěl komunitě. A šíří se dál.

Půjde to i u nás?

Publikovaných příkladů, kde by koncept sdílených ulic zavedla města v ČR, zatím moc není. V Kadani  vyzkoušeli aspoň odstranění značek označujících vedlejší a hlavní silnice. Řidiči se vracejí k pravidlu přednosti zprava. Experiment, který proběhl v jedné obytné čtvrti se osvědčil a město uvažuje o jeho rozšíření do dalších míst.

Jako trend to ale zatím nevypadá. I v dopravě se zdá, že zatím vítězí regulace, předpisy a postihy za jejich nedodržování než návrat k odpovědnosti za vlastní jednání.

Více informací:

Wikipedia - shared space

Experiment - Kadaň zrušila hlavní a vedlejší silnice

Štítky: