Jste zde

Ženská za volantem... To vůbec není špatné!

11/05/2016 - 18:00

A tenhle znáte? Blondýnka v autoškole začne během zkušební jízdy vylézat z okýnka. „Co to vyvádíte, ženská?!“ rozčiluje se instruktor. „No, snažím se vyhodit blinkr, jak jste chtěl...“

Inu, napsáno i vyřčeno toho bylo na účet (nejen blond) žen za volantem hodně. Dnešní článek přináší pár zajímavostí o řidičkách – a nebudou to hloupé vtipy.

Věděli jste, že...?

Problém s jevem „ženská za volantem“ neexistuje ani tak na našich silnicích, jako v našich hlavách.

Ve skutečnosti ženy oproti mužům méně riskují, nemají takovou potřebu soutěžit. Vůz pro ně není ukazatelem sociálního statusu a jen těžko je rozhodí, že je předjede horší, slabší, starší auto.

Jen to parkování...

Pokud jde o dopravní nehody, ženy hrají hlavní roli hlavně u drobnějších nehod. To může souviset s parkováním, protože v prostorové orientaci máme přece jen trochu rezervy. Na tom se dá však pracovat dostatečným tréninkem a praxí.

Ženám zkrátka trvá parkování delší dobu a více u toho s vozem manévrují, víckrát vyjíždějí a zajíždějí do parkovacího místa.

Za vším hledej ženu

Přesvědčení o tom, že ženy jsou horší řidičky, je zakořeněno ve stereotypu našeho myšlení, kde stále žijí předsudky našich pradědů (i prabáb!), že ženská patří k plotně, ne za volant.

Sympatická je proto takhle kampaň Audi, která stereotypy a mýty boří. Znáte ji?

A co víc, věděli jste, že jedna odvážná žena výrazně ovlivnila automobilismus v jeho počátcích? Znáte Berthu Benzovou? Cherchez la femme...

„Jela jsem s dětmi k babičce“

Bertha Benzová, první "testerka" a propagátorka automobilu.Bertha Ringerová (1849–1944) se roku 1872 provdala za Carla Benze, vynálezce nového dopravního prostředku – automobilu. Svému muži byla oporou nejen vkladem svého kapitálu a vírou v potenciál jeho technické myšlenky.

Zpátečnická doba Benzově nápadu nepřála, a ačkoli automodel patentoval, nedostal povolení ke zkušebním jízdám.

Vynález si žádal patřičnou publicitu. To byla příležitost pro Bertin – na svou dobu nevídaně emancipovaný – počin.

Poté, co zanechala manželovi na stole lístek se slovy „Jela jsem s dětmi k babičce“, vydala se Bertha se dvěma syny na stokilometrovou cestu automobilem z Mannheimu do Pforzheimu.

Bertha Benzová, první "testerka"
a propagátorka automobilu.

Tankovala v lékárně

Cesta to jistě nebyla jednoduchá, neexistovaly logicky žádné benzinové pumpy, takže Bertha tankovala čisticí benzin. U lékárníka.

Navíc Benzův vůz neuháněl rychlostí vyšší než 20 km/h. Ale Bertha úspěšně dosáhla cíle a druhý den se automobilem navrátila zpět domů – a ohlas na sebe nenechal čekat.

Díky praktické a odvážné ženě se Carl Benz nesmazatelně vepsal do historie a jeho dílo se mohlo dál rozvíjet, namísto bylo upadlo v zapomnění a stalo se jen slepou uličkou v dějinách techniky.

Královna volantu...

Bertha Benzová byla patrně první, ale samozřejmě nebyla zdaleka poslední ženou, která přispěla ke slávě automobilismu.

Vzpoměňme ještě českou automobilovou závodnici Elišku Junkovou, která  byla ve 20. letech nejrychlejší ženou světa a jako jediná žena v historii Grand Prix se dokázala vyrovnat nejlepším jezdcům této soutěže.

A protože v naší rubrice Žena za volantem podporujeme ženy, které chtějí začít řídit nebo řidičák po letech oprášit, nemůžeme nepoukázat na fakt, že i Eliška Junková, zasloužilá mistryně sportu, nejdříve usedala do vozu jen jako spolujezdkyně svého manžela.

... a královna detektivek

Co říci závěrem? Kromě toho, že mám ráda řízení, zbožňuju i Agathu Christie. V jejích vzpomínkách se můžeme dočíst:

“Splnily se mi dvě největší životní touhy: večeřela jsem s anglickou královnou (…); a stala jsem se hrdou majitelkou morrise s dlouhatánským nosem – vlastního auta!”

Která z nás si řízení a vysněného vozu cení tak vysoko? Řiďme rády!

Jeden z typů "dlouhonosého" vozu Morris Cowley.

Jeden z typů "dlouhonosého" vozu Morris Cowley.

Štítky: